Kolesterol Tinggi Punca Risiko Serangan Angin Ahmar

by - June 23, 2014


Angin ahmar atau strok ialah masalah kesihatan yang diakibatkan oleh salur darah tersumbat dan bekalan darah ke sebahagian otak diganggu. Bahagian otak tersebut tidak lagi menerima oksigen yang mencukupi dan oleh itu, sel-sel otak akan rosak atau mati, dan mengakibatkan bahagian badan yang dikuasai oleh bahagian otak itu tidak berfungsi. Angin ahmar ialah kecederaan saraf yang serius dan gejalanya ialah kehilangan fungsi saraf secara tiba-tiba.

Gangguan peredaran darah biasanya terjadi pada sisi arteri peredaran itu, walaupun gangguan ini juga boleh terjadi pada sisi vena. Angin ahmar telah dikategorikan sebagai kecemasan perubatan yang boleh menyebabkan kerosakan saraf yang kekal serta juga kematian jika tidak dikesan dan dirawat dengan cepat. Penyakit ini ialah penyakit ketiga yang menyebabkan paling banyak kematian dan kehilangan upaya di kalangan dewasa Amerika Syarikat dan negara-negara perindustrian di Eropah. Pada puratanya, satu kejadian angin ahmar terjadi pada setiap 45 saat, dan seorang mati setiap 3 minit, akibat angin ahmar. Bagi setiap lima kematian tersebut, 2 kematian adalah orang lelaki dan 3 kematian ialah orang wanita.

Punca angin ahmar termasuk kelanjutan umur, darah tinggi, kencing manis, kolesterol tinggi, dan merokok. Merokok merupakan punca boleh ubah suai yang paling penting. Istilah "serangan otak" kini semakin digunakan di Amerika Syarikat untuk angin amar, disebabkan penyakit ini adalah padanan untuk "serangan jantung" yang merupakan masalah kesihatan yang diakibatkan oleh salur darah tersumbat dan bekalan darah ke sebahagian jantung diganggu.

Sumber Wikipedia

Salah satu punca yang menyebabkan serangan angin ahmar atau strok adalah paras kolesterol tinggi. 


 

Bagaimana?


Atasi dengan Phytocol-ST 


Dapatkan Produk Shaklee anda disini. 
Sila pilih produk (tick) yang anda inginkan
Happy Shopping 
                                https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=9b25fe42899f88af0aba784271eed051




Untuk sebarang pertanyaan, nasihat, dan sebagainya, bolehlah hubungi saya di :
Ella Rose: 0126255817

suhaillahussein@gmail.com

You May Also Like

2 comments

  1. Ramai yang masih tidak sedar bahayanya kolestrol tinggi. Info yang baik. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you sis.. yes saya sndiri pn tak sedar paras kolesterol sy tinggi smpilah after buat check darah.. penyumbang kpd kolesterol tinggi adlh tabiat pemakanan bkn berat badan

      Delete

FOLLOW ME @INSTAGRAM

FOLLOWERS